Dorthe Sørensen

Billede af Dorthe Sørensen

Jeg har været dagplejer siden 1996, uddannet Pædagogisk assistent. Herudover er jeg er certificeret Grøn spire dagplejer og Spring ud dagplejer.

Læs om Grønne Spirer på flg. link:  https://groennespirer.dk/om-groenne-spirer

Læs om Spring ud på flg. link: https://groennespirer.dk/inspiration/tema-spring-ud-naturen/spring-ud-flaget

Jeg nyder at arbejde med de kære små og være med til, at udvikle det enkelte barns sociale, empatiske, sproglig og motoriske kompetencer.

Som dagplejer sætter jeg stor pris på at skabe ro og tryghed for børnene, så både de og ikke mindst I, som forældre kan have ro i maven, når de er hos mig.

Jeg arbejder med Marte Meo som er en anerkendende tilgang til børnene og jer, så jeres behov bliver lyttet til og sat i fokus.

Jeg holder meget af, at lave aktiviteter med børnene, ud fra det enkelte barns kompetencer og udvikling inden for Viborg kommunes styrkede læreplanstemaer.

Billede af Dorthes hus

Jeg bor meget centralt i Rødding med få hundrede meter til skolen, Børnehaven, skoven, søen og mosen.

Hjemmet er indrettet så vi i dagligdagen bruger det halve at husets underetage til Dagplejen. Her er et værelse som kun bliver brugt til dagplejebørnene, men vi leger også i køkkenet. I stuen er børnene også velkommen men her er det til stille ”lege” som at sidde og hygge med en bog eller en dukke.

Udenfor er vi i hele haven som er hegnet ind, så børnene ved hvor de må være. Her har vi urtehave, drivhus, indhegnet bålplads og en god stor legeplads.
I forbindelse med legepladsen har vi hønsegård som børnene er med til at passe. Vi har også to katte som børnene snakker med når de er i deres løbegård på nordsiden af huset.

Dagligdagen her foregår på børnenes præmisser, men med en fast rytme.

Fra morgenen er der mulighed for en lur til de mindste, mens der er kreative aktiviteter indenfor.

De børn som ikke kommer fra morgenen, "falder” ind i dagens program når de afleveres.

Kl. ca. kl. 8.45 spiser vi formiddags mad, der består af brød med frugt og grønt til. Derefter starter vi de mere planlagte aktiviteter, vi er f.eks. altid ude i løbet af formiddagen.

Kl. ca. 11.00 spiser vi frokost, som blandt andet kan bestå af: rugbrød med pålæg og grønt, el. varm mad lavet inde eller over bål sammen med børnene. Herefter er det tid til middagshvile, udendørs eller indenfor.

Kl. ca. 15.00 spiser vi eftermiddags mad – en slags brød med frugt og grønt.

Herefter lidt stille siddende aktiviteter eller fri leg udenfor.

Dorte Retz Kasperczyk

Det er vigtigt, at vi har en åben dialog om alt der kan berøre jeres barn, og at I er trygge ved at aflevere barnet hos mig.

Ved aflevering er det vigtigt, at i tage jer tid til at barnet får tøj af og at vi får en kort snak om, hvordan barnet har haft det siden sidst (sovet godt/dårligt oplevet noget spændende) hvordan morgenen er gået.

Hvis der er noget i undrer jer over, så skal I bare spørge, så vi kan få en snak om det.

Jeg vil gerne bede jer om, ikke at gå ind med fodtøj på, i gangen er der overtræks sko som kan benyttes.

Søvn er vigtig for det enkelte barns indlæring, derfor får jeres barn lov til at sove til det vågner af sin middagssøvn. De mindste af børnene kan også have behov for en kortere formiddags lur, for at kunne klare dagens udfordringer.

De større børn, som har svært ved at kunne ligge i barnevognen, har mulighed for at sove indenfor, hvor de mindre sover i egen barnevogn et roligt sted i haven.

I har mulighed for at have barnevogn og tøj til at stå hos mig i alle hverdagene, jeg tager dynen ind om vinteren.

I en ikke alt for stor taske/kasse skal I sørge for at jeg altid har mindst et, helst to sæt skiftetøj fra inderst til yderst, husk også regntøj, varmt overtøj og fodtøj efter årstiden, ekstra sut, div. creme, engangsvaskeklude, bleer og en rulle affaldsposer til snavsetøj.

En gang om måneden er vi i heldagslegestue, hvor jeg håber at I er behjælpelige med at flytte jeres barns ting frem og tilbage.

Hvis jeg bliver syg, vil I blive ringet op tidligt om morgen og få tilbudt en gæsteplads imens jeg er syg. I dette tilfælde vil jeres barns ting kunne afhentes i garagen eller i gangen.

Mandag:  Kl. 6.45 – 16.35

Tirsdag:    Kl. 6.45 – 16.35