Emma Siggaard

Emma, udenfor har grøn jakke på står op mod muren og kigger mod kameraet

Velkommen til min dagpleje:

Mit navn er Emma Sigaard. Jeg er en årgang 1961. Jeg har 3 voksne døtre og 5 børnebørn.

Jeg holder meget af at udelivet og bruger meget at lave aktiviteter udenfor. Vi skal mærke og opleve naturen på børnenes plan. Jeg følger Viborg kommunes læreplanstemaer og laver aktiviteter som udvikler børnenes kompetencer.

Det vigtigste er at skabe tryghed og ro omkring børnene.

Jeg har været dagplejer siden 2010 og er meget glad for mit arbejde med børnene.

Min fritid bruges på kreative ting, som pileflet, strik og vævning.

Jeg er certificeret fra Friluftsrådet som Grøn spire. Og som naturdagplejer er vi ude hver dag. Når vejret er for meget for de små, er det kun en lille tur og når vejret er godt, er vi ude det meste af dagen. De oplever vejret der skifter og hvor meget tøj vi skal have på.

Vi følger årets gang. Sår om foråret og høster om sommer og efterår. Spiser grøntsager fra haven så børnene lærer om – ”fra have til mave”. Vi laver mad over bål, og altid i samarbejde med en anden dagplejer.

Vi tager på små ture ud i naturen.

Ser på dyrene fra de helt små bænkebidere og snegle, til de store køer og heste.

Vi går i skoven og finder pinde og kogler.

Vi finder vandpytter vi kan hoppe i og sejle med små skibe.

Jeg holder som sagt meget af at udelivet og har fokus på give børnene mulighed for at mærke og opleve naturen på deres plan. Jeg følger Viborg kommunes læreplanstemaer og laver aktiviteter som udvikler børnenes kompetencer.

Emmas have, med legehus og legesager til børnene

Jeg bor sammen min mand Jan, midt i Hammershøj by. Jeg har en stor naturlegeplads med plads til leg og oplevelser.

Dagen starter stille og roligt. De børn som kommer tidligt, tilbydes morgenmad og ellers hygger vi med leg til alle er ankommet. Herefter går vi i gang med fælles leg og små aktiviteter. Det kan være at tegne, synge, læse, lege med legesager.

Ca. kl. 8.30 spiser vi formiddagsmad og derefter er det tid til at komme ud og lege. De børn som har brug for en lille formiddagslur, kommer ud og sove.

Ca. kl. 11.00 går vi ind og spiser frokost. Derefter er det tid til en tør ble og middagslur.

Ca. kl. 14.30 -15.00 er det tid til eftermiddagsmad og leg, inden far og mor kommer og henter.

Dorte Retz Kasperczyk

Mine forventninger til forældresamarbejdet er, at vi kan have en god og åben snak om tingene.

Dette er med til at give tryghed og trivsel for jeres barn.

Det er vigtigt at vi udveksler informationer, som har betydning for barnets hverdag.

Det kan være omkring barnets søvn, mad og/eller oplevelser.

Børns søvnbehov er meget forskellig og behovet for søvn er meget individuel og afhænger bl.a. af barnets alder.

Derfor følger jeg altid barnets behov for søvn og tilpasser deres sovetid derefter.

Det sker i løbende og tæt dialog med forældrene.

I skal medbringe en taske eller kasse som skal indeholde:

• Bleer og vaskeklude/vådservietter
  • Skiftetøj hvis/når uheldet er ude
  • Sut og sovebamse/klud (hvis barnet bruger dette)
  • Udetøj efter årstiden.
  • Tøj til at sove i efter årstiden
  • Med barnevognen skal følge en dyne, fluenet og regnslag samt en godkendt sele

Ved sygdom vil I om morgenen blive kontaktet vedr. en gæsteplads og jeg vil stille børnenes kasse/taske i barnevognen, så den er klar til at blive hentet.

Formiddagslegestue: 1 - 2 gange om måneden.

Vi går i gymnastiksalen, hvor vi laver forskellige aktiviteter. Det kan være motorikbane og redskaber. Sang og forskellige sanglege.

Vi spiser madpakken sammen og går derefter hjem for at sove til middag.

Heldagslegestue: 1 gang om måneden.

Vi er i Spejderhuset hele dagen, hvor vi Laver forskellige aktiviteter alt efter årstiden. Går tur på legepladsen. Kreative aktiviteter såsom male, tegne, klippe og klistre. Derudover er der masser af tid til at lege med de andre børn og lære hinanden at kende.

Mens børnene sover til middag, arbejder vi med TOPI og planlægger aktiviteter.

Vi har forskellige traditioner i løbet af året. Nogle laver vi sammen med de andre dagplejere og andre arbejder vi selv med.

• Vi holder fastelavn med udklædning og slår katten af tønden
  • Dagplejens Dag, den 2. onsdag i maj, med forskellige emner og pyntede barnevogne
  • Sommerfest inden vi går på ferie
  • Naturens uge. Med fokus på naturen og udendørs aktiviteter