Jette Lykke Fyllgraf

Profilfoto Jette Lykke Fyllgraf

Dagplejehjem Jette Lykke Fyllgraf

Jeg hedder Jette, Jeg bor sammen med Jacob og vores 4 børn Rasmus, Sophie, Ebbe og Marie. Vi bor på Bystævnet ca. 2 km fra Rødding, vi bor på et dejlig stort landbrug, vi har både køer, geder, heste og en lille kanin.

Jeg har været dagplejemor siden december 2021, inden da har jeg arbejdet i 26 år som social og sundhedshjælper.

Jeg bor lige ved skov og natur, som jeg nyder meget sammen med dagplejebørnene, -der er højt til “loftet” og masser af plads.

I min dagpleje er nærvær, tryghed og udeliv 3 vigtige parametre.

Jeg tror på, at tilknytning er en vigtig forudsætning for at trives og udvikle sig.

Jeg arbejder ud fra den pædagogiske læreplan for Dagplejerne i område Øst.

Jeg fokuserer meget på:

Udeliv og natur, -vi er ude det meste af dagen, primær april-okt.

Vi tager også gerne ud på ture for at oplever det nære omkring os, og til det har vi den store barnevogn eller min ladcykel til at komme rundt, vi tager også bilen ind imellem.

Social udvikling: vi lære af hensigtsmæssig adfærd overfor hinanden og knytter venskaber gennem leg. -Vigtigst er “ en god tone”, omsorg og empati for hinanden.

Kommunikation: Vi bruger tegn til tale. Der er altid bøger til rådighed, som vi læser flittigt i. Endvidere synger vi alt det vi kan. 🙂

Dagligdagen:

Imellem kl. 6.30 – 9.00 hygger vi os med at lege, læse bøger, lave puslespil og andre kreative aktiviteter.

Nogle gange spiser vi indenfor, men ellers foregår de fleste måltider udenfor.

Jeg har et dejlig stort køkken alrum, samt en stor gang, hvor et lille legerum er tilknyttet. Hos os bliver dagplejebørnene en del af “familien”.

Ude har jeg en stor legeplads, men vi bruger gerne naturen alt det vi kan, vi går dagligt en tur eller er på besøg i Rødding legestue/ musikalske legestue eller en tur i Rødding børnehave.

Herefter spiser vi frokost, meget gerne ude, og så er det tid til middagslur.

Fra april - oktober forgår langt de fleste måltider udenfor.

Jeg planlægger aktiviteterne efter årets gang, vind og vejr, børnegruppen aldre osv.

Dorte R. Kasperczyk

Forældresamarbejde:

Jeg synes det er vigtigt med åbenhed og ærlighed, hvor fokus er på barnets trivsel.

Dialogen om de små gode ting fra dagligdagen, men også hvis der er svære ting at snakke om, så håber jeg det kan gøres i den gode tone og med respekt for hinanden.

Sovetid:

Behovet for søvn er forskelligt fra barn til barn, derfor sover børnene efter behov i deres barnevogn.

Jeg har god plads derfor placeres børnene således at de ikke vækker hinanden, dette er også efter vind og vejr. (Eks. i garagen – haven)

Barnevognen tages med hjem i weekenderne.

Jeg mener det er vigtigt med gode rutiner omkring søvnen, så barnet får det søvn det har brug for.

Praktisk info:

Barnets ting og barnevogn står hos mig i løbet af ugen. Jeg vil gerne det kommer med hjem i weekenden til opfyldning/oprydning og evt. sengetøjsskift.

Jeg udleverer en plastkasse til opbevaring af:

• ekstra tøj
  • Sovetøj
  • udetøj efter årstiden
  • Sut og sovebamse (hvis barnet bruger dette)
  • Hjemmesko
  • fodtøj efter alder/årstiden

Jeg har plads til en pakke almindelige bleer og en pakke engangsskumvaskeklude ad gangen.

Er jeg syg, bliver I kontaktet i forhold til en gæsteplads og tingene bliver sat i barnevognen i min garage.

Vi prøver at have fokus på traditionerne, og bager/leger/maler/klippe-klistrer det bedste vi kan. Det er igen selvfølgelig alt efter børnenes alder og evner.

Det foregår som regel i gymnastiksalen ved skolen. Her bliver der lavet forskellige ting bl.a. med fokus på motorik og bevægelse, og general samvær i en større børneflok. Det er også her børnene møder de andre dagplejere, og det er jo vigtigt, når de eks. skal i gæstepleje.

Det bliver holdt i Rødding hus i Rødding, og denne dag skal børnene afleveres og hentes der. Så alle deres ting og barnevogn skal selvfølgelig flyttes med. Vi kan have forskellige aktiviteter, og det planlægger vi i legestuegruppen. I middagsstunden, mens børnene sover, så skal dagplejerne arbejde med ” TOPI ” ifølge Viborg kommunes plan om tidlig indsats.

mandag: Kl. 06.30 - 16.20

tirsdag:  Kl. 06.30 - 16.20

onsdag:  Kl. 06.30 - 16.20

torsdag:  Kl. 06.30 - 16.20

fredag:    Kl. 06.30 – 15.10

Lukkedage:

Den 5. juni.

Den 24. december.

Link til: Ferie og lukkedage i dagtilbud - Viborg Kommune

Sampasning:

Dagen efter Kristi Himmelfartsdag og mellem jul og nytår er der sampasning i samarbejde med dagplejen i resten af Viborg Kommune.

Kontaktinformationer:

Jette Fyllgraf