Kirsten Remmevad Andersen

Velkommen til min naturdagpleje/Grønne spirer:

Jeg hedder Kirsten Remmevad Andersen og er fra 1968.

I 2005 startede jeg som dagplejer og har nydt den hverdag og de oplevelser arbejdet har givet mig siden.

Det er især spændende og værdifuldt, at se børnene udvikle sig dag for dag, så man trygt kan sende dem videre i børnehaven. Dette kommer til udtryk i dagligdagen, hvor børnene især lærer at gøre ting selv, såsom at tage tøj på.

Jeg er naturdagplejer og medlem af Friluftrådets Grønne Spirer. Det betyder at jeg bruger naturen i mit arbejde med børnene og planlægger aktiviteter der tager udgangspunkt i årstiderne og naturen

Derudover er jeg certificeret DGI dagplejer og har opnået kompetencerne som idræts- leg- og bevægelses dagplejer.

Andre værdier er for mig desuden et godt forældresamarbejde, så alle føler sig trygge ved stedet og at børnene kan mærke den ro.

I er altid velkomne til at ringe elle besøge mig, hvis I har spørgsmål.

Jeg bor sammen med min mand Carl Erik, som jeg har 3 voksne piger sammen med. Vi bor på et fritidslandbrug med vores labradorhund og kødkvæg.

Dertil har vi også gode udendørs omgivelser i form af en stor have og en lille skov, som ofte bliver brugt til at lege i og nyde naturen.

I dagligdagen gør jeg meget ud af at give børnene ro og tid til fordybelse til de ting de laver.

Det er vigtigt, at barnet føler sig anerkendt og respekteret for at kunne fungere og have det godt, men også i forhold til fremtidige sociale relationer, hvor de lærer at respektere andre børn.

Derfor er jeg tit sammen med mine kollegaer, f.eks. mødes vi på en legeplads eller cykler en tur sammen i skoven.

Vigtigt er også børnenes frie rammer, da det giver dem plads til at tænke kreativt. I den sammenhæng er det dog også værdifuldt at lære at være hensynsfuld over for sine medmennesker.  At vente på det bliver ens egen tur, at kunne deles om tingene osv.

Dagligdagen i min dagpleje bærer også i høj grad præg af de naturlige omgivelser der er omkring min bopæl. Jeg lægger meget vægt på at komme ud og vise børnene naturen. Vi snakker om, hvad de ser af forskellige ting og bruger ofte ting fra naturen til at lave kreative ting med.

En typisk dag i dagplejen:

En dag ved mig starter med at børnene leger når de kommer og når alle er kommet, sætter vi ofte en aktivitet i gang såsom at klippe, tegne eller andet kreativt.

Ca. klokken 09.00 får vi formiddagsmad. Derefter går vi ud og leger i haven eller går en tur på banen.

Ca. 11.30 spiser vi frokost, og ca. 12.30 er det tid til, at børnene kommer ud og sove.

Ca. kl. 15.00 når børnene kommer op igen, spiser vi eftermiddagsmad og de leger indtil de bliver hentet.

Tidspunkterne svinger dog meget, da det kommer meget an på, om jeg har små eller store børn.

Dorte Retz Kasperczyk

Jeg sætter som tidligere nævnt stor pris på et godt samarbejde med jer forældre. Det er med til at gøre børnene trygge og gør det også nemmere for jer forældre at aflevere jeres barn.

Jeg forventer at I fortæller mig, hvis I undrer jer eller er utilfredse med noget. Derudover forventer jeg også, at jeg kan få en god snak med jer forældre, om barnets trivsel og behov ved mig.

Det er forskelligt hvordan jeg tackler ”sovetiden”, da det kommer an på det enkeltes barn behov. Men jeg arbejder hen mod, at alle kommer hen og sove til middag. Og om formiddagen, hvis der er behov for det.

Aktiviteter:

Jeg vægter højt, at vi kommer ud hver dag og får brugt kroppen.

Og at vi laver aktiviteter, der passe til børnegruppens alder og kompetencer samt de hensyn, der skal tages til det enkelte barn. Derfor er det vigtigt at tasken indeholder:

• Bleer, engangsklude og vådservietter
  • Ekstra tøj, udetøj der passer til årstiden
  • Sut, sovedyr eller andet
  • Solcreme og hat om sommeren

I barnevognen skal der være godkendt sele, dyne og pude samt fluenet og regnslag.

Barnevognen står hos mig i garagen og må stå der alle hverdage samt i weekenden.

Hvis jeg er syg bliver I kontaktet om morgenen vedr. en gæsteplads til jeres barn. Jeg stiller børnenes ting i barnevognen, som står i garagen, så I kan hente den.

Når vi er i formiddagslegestue, er vi i gymnastiksalen på skolen, hvor vi voksne laver aktiviteter med børnene. Derudover har børnene også fri leg. Vi spiser formiddagsmad og middagsmad derinde, inden vi går hjem for at sove.

Når vi er i heldagslegestue, bliver børnene både afleveret og hentet i legestuen. Vi er den dag i Spejderhytten. Her laver vi aktiviteter med børnene, som blandt andet er, at på oplevelsestur, lave kreative ting, synge og lave sanglege. Det er i heldagslegestuen, at vi arbejder med TOPI, tidlig opsporing og indsats mens børnene sover til middag.

Hos mig introducerer jeg dagplejebørnene for højtiderne og traditioner.

Fastelavn: Vi laver masker, synger fastelavnssange og holder fastelavn i legestuen.

Påske: Vi sår karse, påskeskattejagt og påskefrokost.

Dagplejerdagen i maj: Fejrer vi samlet i legestuen.

Høstfest: Vi høster det vi har sået i foråret og bruger det til vores frokost. "Fra jord til bord".

Jul: Vi synger julesange, hører julehistorier, er i kirke, bager, laver kreative ting og tag på juletur til Viborg for at se på nisser. Vi holder en julefrokost og inviterer til forældrekaffe.

Vi er og med i affaldsindsamling og naturens uge i Danmark naturfredningsforening.

Mandag: Kl. 06.30 – 16.15

Tirsdag:  Kl. 06.30 – 16.15