Majbritt Grubbe Andersen Koch

Dagplejernes skabelon

Majbritt står udenfor op af en glasdør og kigger mod kameraet

Velkommen til min dagpleje:

Mit navn er Majbritt. Jeg har været dagplejer siden maj 1990. Jeg er en stille, rolig, stabil og anerkendende dagplejer.

Jeg arbejder ud fra dagplejens pædagogiske læreplaner og følger Viborg Kommunes kostpolitik.

Mit hjem er røgfrit.

Vi har en kanin, som børnene hjælper med at passe.

Jeg er naturdagplejer, hvilket betyder at der er krav, jeg skal opfylde:

• Vi er ude hver dag – året rundt
  • Vi skal på tur en gang om ugen - væk fra adressen og den kendte legeplads
  • Vi skal lære fra jord til bord
  • Vi skal lære om vejret og årstiderne
  • Jeg skal lave en årsplan, der hver måned sætter fokus på noget bestemt i forhold til naturen
  • Jeg skal løbende på kursus om børn og naturen
  • Jeg skal én gang om året sende dokumentation ind til Grønne Spirer for at bevare mit grønne flag og titlen som naturdagplejer.

Jeg bor sammen med Bent lidt uden for Ørum, hvor vi har et hus med en stor have/legeplads. Dog er det stadig i gåafstand ind til byen.

Vi har 3 voksne børn og 7 børnebørn, som vi nyder at bruge fritiden med. Jeg holder formen ved lige, ved at løbe ca. 3 gange om ugen og har bl.a. løbet 6 maraton, samt flere halv maraton.

En typisk dag kan se sådan ud:

Kl. 6.30 - 8.30: Modtagelse af børn. Leg og morgenhygge/lur for de små. Morgenmad hvis børnene kommer tidligt.

Kl. ca. 8.30: Formiddagsmad/frugt. Efter formiddagsmaden går vi ud og fodrer dyrene. Dernæst evt. tur i skoven, på legepladsen eller på FDF-gården.

Kl. ca. 11.30 - 12.00: Frokost.

Kl. ca. 12.30: Middagssøvn.

Kl. ca. 15.00: Eftermiddagsmad/frugt. Leg/hygge inde/ude.

Dorte Retz Kasperczyk

For at vi kan få et godt samarbejde omkring jeres barn, vil jeg gerne, at I fortæller mig, hvis der er noget, I undre jer over eller er utilfredse med. Omvendt skal jeg også kunne sige det til jer, hvis jeg har noget vedr. jeres barn.

· Jeg forventer, at jeg får besked om morgenen, hvis barnet er sygt eller holder en fridag. Så kan planlægge dagen derefter og vi kommer ikke til at stå og venter på jer.

· Jeg vil gerne vide besked, hvis andre end forældrene henter barnet.

Jeg tilpasser sovetiden efter det enkelte barn. De børn, der har behov for det, får udover middagssøvn også en morgensøvn. Jeg respekterer, hvis i som forældre siger, at barnet ikke må sove ubegrænset.

For at jeres barns hverdag kan forløbe på bedst mulig måde, og at vi kan udfolde os inde samt ude, vil jeg gerne, at I i barnets taske har årstidsrelateret skiftetøj liggende.

• Flyverdragt, regntøj, termotøj, hat, luffer, solhat - efter årstidernes behov.
  • Fodtøj (støvler, gummistøvler, sko, sandaler
  • Solcreme
  • Barnevogn med godkendt sele, regnslag og myggenet.

I skal også medbringe bleer, sut, bamse eller andet som barnet føler sig tryg ved.

Barnevogn og taske må gerne blive stående fra dag til dag, bare I tager det med hjem i weekenden. Barnevognen står i garagen, hvor der er varme på om vinteren.

Vi er i Tjelehallen 1-2 gange om måneden. Her har vi særlig fokus på motoriske aktiviteter og på at styrke fællesskabet mellem børnene. Vi laver motorikbaner, kørt på scootere og sanglege.

Her planlægger vi fælles aktiviteter og vi laver som regel mad sammen med de børn som kan, hjælper til. I skal den dag både aflevere og hente jeres barn i Bjælkehytten.

Mandag: kl. 6.30 - 16.15

Tirsdag: Kl. 6.30 - 16.15