Stine Kjærsgård Pontoppidan

Foto Stine Kjærsgård Pontoppidan

Min dagpleje:

Jeg hedder Stine Pontoppidan og er født i 1996. Jeg er uddannet pædagog i 2019 og har erfaring med børn i alderen 0-6 år.

Jeg bor sammen med min mand og min datter i Ørum, hvor jeg både er født og opvokset. I fritiden er jeg sammen med min familie, vi kan rigtig godt lide at komme rundt i Danmark og udlandet med vores campingvogn.

I min dagpleje er der fokus på nærvær, omsorg og tryghed og på at skabe en hverdag med gode rutiner, så dagen er nem og genkendelig for børnene. Når børn er trygge i deres omgivelser, har de nemmere ved at lære og udvikle sig.

Jeg hjælper børnene med at lære at blive selvstændige fx med at selv at tage deres overtøj på, og hjælpe til med at dække bord. Jeg følger børnenes initiativ, og planlægger aktiviteter så de passer til børnenes interesser. Jeg mener det giver børnene noget vigtig læring, når de får medbestemmelse i hverdagen.

Legeværelse

Dagligdagen:

Kl. 06:30 – 08:30 - Vi starter dagen stille og roligt, så alle børn får en god start på dagen.

Her vil der blive leget rolige lege fx kan vi finde legoklodser frem, vi kan finde sangkufferten eller lege sanselege.

Der ville være morgenmad frem til kl. 7.30 til de børn, som ikke har fået morgenmad hjemmefra.

Her er der tid til en lille morgenlur, til de børn der har brug for det.

Kl. 08:30 – formiddagsmad og en lille formiddagssamling hvor vi synger sange og hvor vi snakker om hvad vi skal lave i løbet af dagen.

Herefter starter formiddagsaktiviteterne som vil have fokus på læreplanstemaerne, vi kan fx tage på ture i byen, lege ude i haven, være kreative eller lege på legeværelset.

Ca. kl. 11:30 gør vi klar til middagsmad og derefter gør vi os klar til at skulle sove.

Når børnene vågner fra deres middagslur, spiser vi eftermiddags mad og børnene bliver hentet.

Dorte Retz Kasperczyk tlf. 30 85 89 90

Det gode forældresamarbejde har en stor betydning for at skabe den bedste dag for jeres barn.

Det er vigtigt at vi er ærlige overfor hinanden, både de svære ting men også de gode små historier, så vi kan hjælpe barnet med at trives og udvikler sig.

Så derfor vægter jeg den gode samtale om morgenen, så jeg kan tilrettelægge dagen på børnenes betingelser.

Men samtidig synes jeg også det er vigtigt, at I som forældre får en god overlevering, om hvad barnet har lavet i løbet af dagen.

Jeg tilpasser sovetider efter det enkelte barn. De børn, der har behov for det, får udover middagslur også en morgenlur.

Børn bruger mere energi i dagplejen, fordi de er sammen med andre børn og laver mange aktiviteter. Så mange gange har barnet brug for en god lur.

Jeg respekterer, hvis i som forældre siger, at barnet ikke må sove ubegrænset. Derfor er en god dialog om behovet vigtigt, da den gode lur har stor betydning for barnets udvikling.

For at jeres barns hverdag kan forløbe på bedst mulig måde, og at vi kan udfolde os inde samt ude, vil jeg gerne, at I i barnets taske har årstidsrelateret skiftetøj liggende.

• Flyverdragt, regntøj, termotøj, hat, luffer, solhat - efter årstidernes behov
  • Fodtøj (støvler, gummistøvler, sko, sandaler
  • Solcreme
  • Barnevogn med godkendt sele, regnslag og myggenet.

I skal også medbringe bleer, sut, bamse eller andet som barnet føler sig tryg ved.

Barnevogn og taske må gerne blive stående fra dag til dag, bare I tager det med hjem i weekenden. Barnevognen kommer i læ om natten.

Formiddagslegestue:

Vi er i Tjelehallen 1-2 gange om måneden. Her har vi særlig fokus på motoriske aktiviteter og på at styrke fællesskabet mellem børnene. Vi laver motorikbaner, kører på scootere og sanglege.

Her planlægger vi fælles aktiviteter og vi laver som regel mad sammen med de børn som kan. I skal den dag både aflevere og hente jeres barn i Bjælkehytten.

Mandag: Kl. 06.30 - 16.15

Tirsdag:  Kl. 06.30 – 16.15