Vibeke Villumsen Levring

Billede af Vibeke Villumsen Levring

Velkommen til min dagpleje:

Jeg hedder Vibeke Stigsen Levring, men kaldes Vibs. Jeg bor sammen med Morten og vores tre dejlige drenge, Stephan, Nichlas og Lucas på en lille ejendom i Ingstrup 1,5 km udenfor Rødding. Her er der masser af plads at tumle og lege på såvel ude som inde. Ydermere er vi så heldige at være omgivet af en pragtfuld natur, med masser af skov, bakker og skråninger der bare indbyder til at gå på opdagelse i, hvilket både børn og Vibs nyder rigtig godt af.

Jeg har været dagplejer siden januar 2002 og er super glad for mit job. Jeg nyder samværet med børnene og synes det er fantastisk at følge deres udvikling, der sker så utrolig meget på de 2-3 år, vi har børnene i dagpleje. Jeg er certificeret natur-dagplejer (Grønne Spire), hvilket betyder vi er ude i naturen hver dag, og bliver fyldt med læring, frisk luft, grin, kram og en masse motoriske udfordringer.

Jeg bruger meget af min fritid på familien, vores sted her, og vores dyr. Jeg nyder hver dag og sætter stor pris på et godt grin, en god snak eller en frisk gå/løbetur i området.

Billede af Vibekes hus

Vi bor på en ejendom, hvor der er masser af plads. Vi har skov, legeplads, køkkenhave, store græsarealer, bålplads mm og er vejret ikke med os, har vi maskinhuse, hvor vi altid kan gå ind og sparke lidt til traktorerne eller køre scooterræs eller hvad vi nu finder på.

Indenfor har vi indrettet os sådan at vi har et legeværelse i forlængelse af vores køkkenalrum. Her er plads til masser af sjov og ballade. Vi har ekstra legekammerater her i form af Fie (Golden retriever hund), Vicky (vores kat) og så 10 silkehøns, som går sammen med os udenfor.  Indimellem en kanin eller hvad jeg lige kommer til at anskaffe mig.

Her hos mig er der ikke noget, der hedder ”plejer”, derfor er der ikke nogen dage som er ens. Jeg kan sagtens have lavet en plan, men så er der måske et barn som er træt, eller måske synes børnene, vi skal noget helt andet, og så laver vi bare noget helt andet…

En dag hos os kunne f.eks. se sådan her ud:

Børnene bliver afleveret, vi hygger og leger, bager boller og dækker bord til formiddagsmad ved 9.00 tiden. Når vi har spist, hjælpes vi ad med at rydde af bordet, vi får også lige ryddet nogenlunde op på værelset, og så går vi ellers i gang med toiletbesøg, overtøj, måske lige et bleskift, og når alle mand er klar, går vi ud. Måske på legepladsen, måske vi fodrer fugle, måske vi går en tur i skoven, måske vi går op til naboens gård og kigger på køer eller måske vi laver noget helt helt andet…

Ved middagstid går vi ind igen, vi skal have tøjet af igen og vi skal lige vaske fingre mm og så skal der igen dækkes bord, vi skal smøre rugbrød, skære grøntsager, tja alt det der nu skal gøres inden frokosten er klar. –Så skal der spises!! Det er altid super hyggeligt, alle har lige noget, de skal fortælle… Når maverne er fyldte, skal vi gøres klar til en middagslur, og så putter vi dejligt. Børnene vågner lidt efter lidt, kommer op og så leger vi igen. Når alle er oppe, sådan midt på eftermiddagen, får vi eftermiddags-mad, derefter leger vi videre, måske går vi ud….. Og så kommer mor og far! Det var et eksempel på en dag hos os!

I min dagpleje er vi glade for traditioner. Vi laver mange forskellige ting, altid noget børnene kan være med til og synes er sjovt.

Hvis man tager et år igennem, må det være i denne rækkefølge:

• Fastelavn (Laver fastelavnsris, klæder os ud og slår katten af tønden)
  • Påske (Sår karse, studere høns og finder æg, påsketur i skoven og finder påskeharen)
  • Dagplejedag (Altid 2. onsdag i maj)
  • Sommerudflugt (Vi tager på bustur, f.eks. Hobro Mini Zoo, Væksthuset i Hald Ege eller Verdenskortet i Klejtrup)
  • VGF Tur (I efteråret lejer vi VGF´s springhal en formiddag – en hel fantastisk formiddag
  • Julen (Hele december er fyldt med julehygge, julesang, julebag og julegavefremstilling og mm.)

Det var vist årets traditioner men derudover fejrer vi selvfølgelig fødselsdage og andre mærkedage.

Dagplejepædagog

Dorte Retz Kasperczyk

Jeg vil gerne, at vi har åbenhed og en gensidig respekt over for hinanden.

Hvis vi har fortrolighed og tillid til hinanden, kan vi i fællesskab gøre det bedste for, at jeres barn trives og udvikles.

Derfor er det også vigtigt, at vi i det daglige har en god kommunikation.

Søvn er vigtig for det enkelte barns indlæring, derfor får det enkelte barn lov til at sove til det vågner af sin middagssøvn.  De mindste af børnene kan også have behov for en kortere formiddags lur, for at kunne klare dagens udfordringer. De større børn, som har svært ved at kunne ligge i barnevognen, har mulighed for at sove indenfor, hvor de mindre sover i egen barnevogn i et roligt sted i haven.

“Dagplejetasken” må meget gerne indeholde:

• 2 sæt skiftetøj, overtøj efter årstiden, hellere for meget end for lidt.
  • Fodtøj som sko, gummistøvler eller vinterstøvler,
  • ”Sovetøj”, altså tyk trøje, vanter, sokker mm.
  • Evt. hjemmesko
  • Ekstra sut eller klud

Vi har et skab her, hvor hvert barn har deres egen plads. Her kan I have tingene til at ligge, så de ikke skal med frem og tilbage hver dag. Her er også plads til en pakke bleer og diverse klude og poser.

Det er heldigvis yderst sjældent, at jeg har brug for at melde mig syg, men skulle det ske, er døren ikke låst, så du kan altid komme ind og hente barnets ting.

Mine åbningstider er:

Mandag:  Kl. 6.30 - 16.15